
Vera Gulikers speelt met het maken van de eerste indruk. Zowel de beelden als de schilderijen zijn groot. Ze hebben de kleuren van snoepwinkels en meisjeskamers, pastelgroen, geel en roze. Er is veel stof tot nadenken. Zoals door de motieven en beelden uit de oeuvres van beroemde of vergeten historische vrouwelijke kunstenaars. Het schildergebaar en de nuances van kleur en textuur worden afgewisseld met reliëf-inkt-druktechniek en de fluweelachtige oppervlaktes die ontstaan als microvezels in lijm worden vastgezet (flock). Voor Vera is schilderkunst een tijdreis-machine, je kunt tegelijkertijd in contact met de middeleeuwen staan en met video-games. Altijd nu, soms buiten de tijd. Vera Gulikers laat zien hoe je kunt nadenken over je leven en de wereld, over de persoonlijke en maatschappelijke dimensies van de onderdrukking van vrouwen, over de waarde van bewuste waarneming en concentratie tegenover een accelererende en fragmenterende cultuur. Niet leunend op tekst en concepten, ideologieën en meningen, maar door je ogen, je handen, je materiaal en je intuïtie te volgen. Door kritisch te denken in beelden. Door toeval en genot toe te laten en vooral je lef en inventiviteit te vieren. Dit is levensbevestigende kunst, die naar vrijheid ruikt, en niet de ogen sluit voor ernst, weemoed, hartstocht en verdriet, maar die je met haar wijsheid en trots wil meenemen in haar drang om te spelen, te ontdekken, te lachen en te dansen. Zeg ja.
Vera Gulikers’ work plays with making a first impression. Both the sculptures and the paintings are large. They use colours that recall candy shops and young girls’ bedrooms: pastel green, yellow, and pink. There is much food for thought, some provided by her use of the motifs and images from the oeuvres of famous or forgotten female artists from history. The brushstrokes and nuances of colour and texture are interspersed with relief ink-printing techniques and the velvety surfaces created when microfibres are fixed in glue (flock). For Vera, painting is a time travel machine — you can be in touch with the Middle Ages and video games at the same time. Her art emerge from an open creative process, the curious and intuitive study of what hands, eyes, and materials can produce. Not by leaning on text and concepts, ideologies, and opinions. By thinking critically in images. By allowing chance and pleasure and, above all, celebrating your spirit and inventiveness.