
De Duitse kunstenaar Anna Witt is geïnteresseerd in de constructie van culturele stereotypen en de plaats van het individu binnen sociale systemen. Experimentele en performatieve kunstvormen zijn essentieel voor haar werk. Ze werkt vaak samen en is vooral geïnteresseerd in vormen van zorgverlening en het verschil tussen sociale verbondenheid en onthechting. Door performances, openbare interventies en video-installaties probeert ze op speelse manier gemeenschappelijke interactie mogelijk te maken. Daarom is ze even geïnteresseerd in non-verbale vormen van communicatie, zoals geluid, gebaren en beweging, als in verbale. Volgens haar zijn het deze meer gemarginaliseerde en zintuiglijke vormen die nieuwe definities van ons gemeenschappelijk bestaan kunnen opleveren. Voor 84 STAPPEN presenteert Witt een nieuwe installatie in opdracht gemaakt om als podium te dienen voor live ASMR-performances.
Het collectief Tromarama is een in Bandung gevestigd kunstenaarscollectief dat in 2006 werd opgericht door Febie Babyrose, Herbert Hans en Ruddy Hatumena. De drie ontmoetten elkaar tijdens hun studie en begonnen al snel werken te maken die video, installatie, computerprogrammering en publieksparticipatie combineren. Hun gezamenlijke interesse in de invloed van digitale media op de perceptie van de omgeving ligt ten grondslag aan hun kunstwerken. Door taal, tekst, humor en interactie reageert Tromarama op de hoekstenen van de politieke en culturele omgeving van Indonesië en op vormen van perceptie van onze mondiale hyperrealiteit. Voor 84 STAPPEN presenteert Tromarama een locatiespecifieke uitvoering van hun werk Soliloquy (2018/2022).
German artist Anna Witt is interested in the construction of cultural stereotypes and the place of the individual within social systems. Experimental and performative art forms are essential to her art making. She often works collaboratively, and is particularly interested in forms of care work, and the divergence of social connectivity and detachment. Taking the form of performances, public interventions, and video installations, her works seek to playfully enable communal interaction. To this end, she is as interested in non-verbal forms of communication, such as sound, gesture, and movement, as she is in verbal. In her view, it is these more marginalized and sensorial registers that may offer new definitions of our communal existence. For 84 STEPS, Witt presents a newly commissioned site-specific installation set to become a stage for live ASMR performances.
The collective Tromarama is a Bandung-based artist collective founded in 2006 by Febie Babyrose, Herbert Hans, and Ruddy Hatumena. The three met while studying together, and shortly began to create works that combine video, installation, computer programming, and public participation. Underpinning their art making, is their collective interest in the influence of digital media on society’s perception of its surroundings. Channeling language, text, wit, and interaction, Tromarama reflects on the cornerstones of Indonesia’s political and cultural environment, and on forms of perceptive engagement in our hyperreality that applies globally. For 84 STEPS, Tromarama presents a site-specific iteration of their work Soliloquy (2018/2022).